Урок біології, 7клас
Тема 1: Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження № 4 “Визначення віку тварин”.
Зміст.
І.Самоконтроль знань з теми «Процеси життєдіяльності»
1.Вправи на повторення.
Опрацювати твердження «Так чи ні»
1. Для ссавців характерний прямий розвиток.
2. Однією зі стадій розвитку жуків є лялечка.
3. Розвиток річкового окуня відбувається без перетворення.
4. Для плазунів характерний непрямий розвиток.
5. Однією зі стадій розвитку клопів є личинка.
6. На стадії лялечки відбувається докорінна перебудова організації тіла тварини.
7. У метелика личинка зовсім не схожа на дорослу особину.
8. До комах з повним перетворенням належать мухи і бджоли.
9. Личинки не линяють.
10. Личинки коників схожі на дорослих комах.
11. Гідра має непрямий розвиток.
12. Лялечка — це стадія росту й активного живлення.
2..Визначити зайвий організм з переліку та вказати, за якими ознаками був зроблений вибір.
1. Сарана, тарган, метелик, воша.
2. Акула, квакша, ставковик малий, лебідь.
Новий матеріал.
Періоди та тривалість життя тварин
Післязародковий розвиток тварин — це період життя, який починається після народження або виходу з оболонок, що вкривають зародок, і триває до смерті. За цей час організм росте, набуває здатності до розмноження (зріє), старіє та вмирає. У деяких тварин загибель настає майже одразу після розмноження. У них є два періоди постембріонального розвитку: перед репродуктивний (організми ще статево недозрілі) та репродуктивний (коли набувають здатності до статевого розмноження). В інших (більшість хребетних тварин, річковий рак, деякі комахи, павукоподібні, молюски) репродуктивний період триває досить довго. Після нього смерть настає не відразу, а через деякий час (від кількох днів у комах до кількох років і десятків років у великих ссавців). Він має назву періоду старіння, коли поступово знижується рівень обміну речовин та настають необоротні зміни в організмі, які зрештою призводять до смерті.
Лабораторне дослідження №4
Тема. Визначення віку тварин.
Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.
Обладнання: луска кісткових риб та мушлі двостулкових молюсків.
Хід дослідження
1. Розгляньте луску різних видів риб та визначте вік тварини за річними кільцями.
2. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків та визначте вік тварини.
3. За результатами дослідження сформулюйте висновок.
Тривалість життя організмів визначається періодом часу від їх народження до смерті. У різних видів організмів тривалість життя дуже різна, наприклад від кількох годин (так, коловертки живуть 50–60 годин) до десятків років.
- Подумайте, що є визначальними факторами життя тварин.
Учені запропонували декілька гіпотез обґрунтування тривалості життя.
1. Тривалість життя тварин прямо пропорційна тривалості їх періоду росту і розвитку.
2. Тривалість життя тварин перебуває в тісному зв’язку з розмірами і масою їх тіла. Масивні тварини живуть довше, ніж дрібні.
3. Тривалість життя організмів має зворотну залежність від їхньої плодючості. Чим вища плодючість тварин, тим меншою є тривалість їхнього життя.
4. Тривалість життя тварин пов’язана з ритмом і частотою дихання та серцебиття. Тварини, які мають високий ритм і частоту дихання та серцебиття, живуть недовго.
5. Тривалість життя тварин залежить від типу харчування, наприклад травоїдні живуть довше за хижаків.
Висновки. Життя — це не миттєвість існування тієї чи іншої істоти. Це — минуле, сучасне і майбутнє. Існує декілька гіпотез пояснення тривалості життя тварин, проте загальна теорія відсутня.
Вправа «Поміркуйте»
Люди, які виловлюють устриць, з неприязню ставляться до морських зірок, через те що вони знищують цих молюсків. Тому здавна морських зірок, які потрапляли в сітки, рибалки розривали на шматки і викидали за борт. Але після того як риболови дізналися про деякі особливості життєдіяльності морських зірок, вони почали кидати їх в окріп. Що рибалки дізналися про морських зірок?
Завдання.
1.Опрацювати параграф 46 ст.197-201.
2.Самоконтроль знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин» (с
Урок біології, 7 клас
Тема 2: «Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. Поведінкові реакції. Практична робота №7.Визначення форм поведінки тварин».
Зміст .
1.Вправа «Поміркуйте» (ст.203).
2.Новий матеріал.
Наука про поведінку тварин – етологія.
Етологія є одним із найважливіших розділів біологічних наук.
Поведінка - сукупність пристосувальних дій спрямованих на встановлення життєво необхідних зв’язків організму з навколишнім середовищем.
Методи вивчення поведінки тварин:
спостереження;
порівняння;
експериментальний метод;
метод класифікації;
кільцювання тварин;
моделювання.
3.Поспостерігайте, якщо є можливість, за поведінкою домашніх тварин (використайте матеріал підручника ст.206).
4.Виконайте вправу «Поміркуйте» ст.207 підручника.
5.Новий матеріал.
Поведінкові реакції – це пристосувальні вияви зовнішньої активності тварин у відповідь на дію того чи іншого чинника середовища існування.
Є два типи поведінкових реакцій – вроджені та набуті.
6.Користуючись таблицею 21 підручника(ст.208) визначте правильні твердження:
Інстинкти специфічні для кожного виду.
Харчова поведінка притаманна всім тваринам і характеризується значною різноманітністю.
Прикладом оборонної реакції є згортання їжака в клубок під час небезпеки
Поведінку можна умовно поділити на природжену і набуту.
Розчісування кігтями шерсті ссавцями є прикладом репродуктивної поведінки.
Заготовлення бджолами меду є прикладом харчової поведінки.
До захисної поведінки належать дії, спрямовані на уникнення небезпеки.
У більшості видів тварин агресивні конфлікти відбуваються в осінній час, коли активні статеві залози.
Репродуктивна поведінка — найскладніший і найважливіший тип поведінки тварин, пов’язаний з розмноженням.
Полювання ссавців є способом добування нерухомих живих об’єктів.
Батьківська поведінка об’єднує поведінкові акти, пов’язані з виведенням потомства.
У птахів першою фазою батьківської поведінки вважається турбота про пташенят.
Перевірте себе :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
так так так так ні так так ні так ні так ні
Завдання.
1.Опрацювати параграф 48 підручника.
2.Виконати практичну роботу №7 «Визначення форм поведінки тварин» (ст.209-210)
3. Підготувати міні-проект «Як тварини користуються знаряддями праці»(ст.222)